De meest gehoorde uitspraak van ondernemers als ik ze vraag naar hun gebruik van social media? “Ja, ik moet er eigenlijk wel echt iets mee”
Ok, maar waarom doe je het dan niet?
Vervolgens komen bijna altijd dezelfde argumenten:
– geen tijd voor
– geen idee waar te beginnen
– geen idee wat ik erop moet zetten
– geen zin om er veel mee bezig te zijn
Als ik dan vraag, waarom zij hun social mediabeheer niet uitbesteden, komt ook altijd hetzelfde rijtje:
– ik zou het toch zelf moeten kunnen doen
– het kost geld
– het resultaat is niet duidelijk
– nu is niet het moment
– mijn klanten zitten denk ik niet op social media
Ik pel ze eventjes af:
👉Ik zou het toch gewoon zelf moeten kunnen doen
🤔Maar je doet het niet en blijkbaar voelt het als iets ‘moeten’. Waarom zou je het jezelf dan aandoen?
👉Het kost geld
🤔Ondernemers vinden het doodnormaal om een boekhouder in te huren, omdat ze niets met cijfers hebben en er zo min mogelijk tijd aan kwijt willen zijn of een schoonmaker in te huren omdat ze een hekel hebben aan poetsen. Waarom zou je je social media niet uitbesteden aan iemand anders, om precies diezelfde redenen?
👉Het resultaat is niet duidelijk
🤔Klopt, je krijgt nooit keiharde garanties, maar je stelt wel degelijk samen doelen en doelstellingen op, die vervolgens meetbaar zijn. De kunst is om te kijken welk resultaat voor jou gewenst is en wat reëel is. Strategie opstellen, uitvoeren, evalueren, eventueel bijsturen.
👉Nu is niet het moment
🤔Het komt nooit uit, er is altijd wel een reden om nieuwe dingen niet te doen. Geen tijd, nog even sparen, eerst de verbouwing af, eerst de nieuwe producten in de winkel, eerst de nieuwe medewerker inwerken. Wanneer is het moment dan wel? Precies, hét moment bestaat niet, dus kun je het net zo goed gewoon nu doen.
👉Mijn klanten zitten niet op social media.
🤔Heb je goed in kaart wie jouw klanten zijn? Nederlanders zitten gemiddeld 1,5 uur per dag te scrollen op social media. De kunst is om te ontdekken op welke social media zij zitten.
Gek eigenlijk he? Dat zoveel ondernemers wel zeggen dat ze meer met social media willen doen. Vervolgens er niks mee doen (of na een enthousiaste start weer afhaken). Maar ze willen ook niet dat iemand anders erbij helpt. Herkenbaar? Stof tot nadenken dus!