Focus op Franchise gebruikt social media als tool om die online zichtbaarheid te verbeteren, door de
kracht van de formule te combineren met de kracht van de individuele franchisenemer.
Door een modulaire werkwijze “stapel” je de diensten die precies bij jouw wensen en situatie passen. De gebruikte social media platformen hiervoor zijn Facebook, Twitter en Instagram.
Module a (basismodule)
Gratis online kennismaking. Voordat we met elkaar aan de slag gaan, maken we eerst vrijblijvend online kennis (max. half uur) om te kijken of het klikt en of jouw wensen en behoeften aansluiten bij mijn aanbod en werkwijze. We nemen de verschillende modules door en kijken alvast hoe ik jou zou kunnen helpen. Als we op basis van deze online kennismaking besluiten met elkaar verder te gaan, maak ik alvast een offerte op met de afgesproken modules. Deze bespreken we bij het vervolggesprek, bij jou op locatie. In dit gesprek gaan we verder in op een aantal vragen:
– Wat doe je zelf al aan social media?
– Wat wil/kan je zelf doen en wat absoluut niet?
– Wie is je doelgroep?
– Op welke social mediakanalen zijn zij actief?
– Welk doel wil je bereiken met social media?
– Startpunt bepalen (nulmeting)
Aan de hand van dit gesprek ontvang je van mij een social mediastrategie.
Module b (social media in beheer ondernemer)
Op basis van de social mediastrategie (Module A) ontvang je van mij maandelijks een contentkalender. Daarin staan voor jou handige haakjes en tips om zelf je social media content in te plannen. Je krijgt minimaal 1 x per maand per email handigheidjes en tips op het gebied van social media, content, interessante ontwikkelingen, trends etc. die je kunt gebruiken om zelf met je social media aan de slag te gaan. Als je tussendoor vragen hebt of even snel wilt sparren, dan kun je me een Whatsappje sturen en dan help ik je. Op mijn beurt zal ik je via Whatsapp actief benaderen, als ik iets zie wat voor jouw social media wellicht interessant is (bijv. een bepaald event, een hashtag of andere accounts die voor jou relevant kunnen zijn).
Module c (social media beheer door Focus op Franchise)
Maken en plaatsen van berichten:
Ik plaats 3 â 4 berichten in de week. Ik plan, maak, schrijf en plaats de berichten zelfstandig. Interactie, dus reacties liken en daarop reageren is (in overleg) inbegrepen.
Mogelijke content categorieën:
-Producten wat verkoop je allemaal, hoe wordt het gemaakt, wat zit erin, laten zien dat iemand ermee aan het werk is. Kijkje in de keuken.
-Weetje/tip/vakkennis bijvoorbeeld een weetje over verschillende soorten producten. Wat houdt een term eigenlijk in, waar komt het vandaan? Tip voor een product.
-Team wie staan er in de winkel, waar houden ze zich allemaal mee bezig, wat willen ze nog leren etc. Wat is jouw passie als ondernemer, wat zijn je dromen, waarom ben je ondernemer geworden etc.
-Service/meerwaarde: bezorgservice, sponsoring, samenwerkingen met andere ondernemers, wat welke meerwaarde heb jij als lokale ondernemer in de gemeenschap?
-Fun: leuke quotes, grappige foto, herkenbare situaties,
-Klanten: (trouwe) klanten die in de winkel komen. Wat kopen ze? Waarom komen ze bij jou? Wat is hun favoriet? Wat willen ze nog een keertje uitproberen?
-Aanbiedingen acties, aanbiedingen etc.
Planning: Ik maak een maandelijkse contentkalender, aan de hand van bovenstaande categorieën. Ik maak ook gebruik van een Inhaakkalender, waarmee ik er dagen uit kan pikken zoals de Dag van de croissant bij een bakker of een andere dag waar we op in kunnen haken. Andere bijzondere dagen kunnen ook worden meegenomen (zoals een jubileum, verjaardag van teamlid). Die thema’s neem ik mee in de planning. Ik plan wekelijks of tweewekelijks de berichten vooruit in, maar plaats ook tussendoor iets spontaan als dat zo uitkomt. Als je tussendoor zelf iets leuks hebt om over te posten en je hebt daar zin in, gewoon doen! Hetzelfde geldt voor de stories, voor een kijkje achter de schermen. Dat kan niemand anders dan de ondernemer en het team zelf. Daarnaast wordt er (indien beschikbaar) rekening gehouden met de contentkalender van de franchisegever.
Werkwijze:
Ik maak een maandplanning, die ik met je deel, zodat je eventueel kan aanvullen. Ik zal je vragen om foto’s of filmpjes, “vertel me hier iets over” (bijvoorbeeld als ik wil gaan posten wat jouw passie als ondernemer is, wat je achter de schermen doet, wie er uit je team in het zonnetje gezet kan worden etc). Ik kom in ieder geval een keer per kwartaal bij je langs, om bij te praten, terug te blikken, vooruit te kijken en de sfeer te proeven. We kijken aan de hand van de strategie hoe het gaat en sturen indien nodig bij.
Wat heb ik van jou nodig om de basis te kunnen neerzetten?
• Inloggegevens Instagram/FB/Twitter
• Informatie over jou en het team. Namen, hoe lang al werkzaam, wie doet wat, wat vinden ze het leukst om te doen, bijzondere taken, een leuk weetje over iemand, etc.
• Wat je hebt aan foto’s/filmpjes, dan leg ik vast een beeldbankje aan. Bijzonderheden over de winkel, het assortiment, dingen die je in de buurt onderneemt. Mag je mailen, appen of via wetransfer sturen. https://wetransfer.com
• Wat krijg jij vanuit het hoofdkantoor? Krijg je een overzicht van acties, beelden etc? Stuur maar door wat je hebt.
• Als er tussendoor iets opkomt, kun je me gewoon bellen/appen/mailen. Dan neem ik dat mee.
Module d (als module c, met extra social mediakanaal)
Deze module is gelijk aan Module c, maar dan met een extra social mediakanaal in het beheer. Waar Module c het beheer inhoudt van Twitter + Facebook OF Instagram, voorziet module D in het beheer van al deze social mediakanalen)
Module e (fotoshoot door professionele fotograaf)
Wil je een mooie fotoshoot van je winkel, jezelf en je team? Dan kom ik samen met een professionele fotograaf een dagdeel of een dag bij je langs. Zij neemt met je door wat je wensen zijn en gaat met jou en je team aan de slag om prachtige foto’s te maken.
De tarieven van de diverse modules vind je hier.