OVER ESTHER

Ik help franchisenemers om meer te zijn dan hun formule-logo. Ik help ze zichtbaarder te worden en zich te laten zien als gepassioneerde ondernemers, die een belangrijke rol spelen in hun lokale gemeenschap. Ik neem ze mee in de wereld van communicatie, marketing en social media, maar wel op een toegankelijke manier, zonder poespas. Zo kunnen zij met mij, maar ook zelfstandig, aan de slag om een betere verbinding met hun klanten te maken. 

 

Ik werkte bij een bank, waar we financieringsarrangementen sloten met franchisegevers. Zo konden franchisenemers een financiering afsluiten. Zo kwam ik in aanraking met franchise. Na een tijd bleek dat het bankwezen wel een beetje klaar was en ik was mij in mijn werk al meer bezig gaan houden met teksten, blogs, community’s etc.

Ik wilde mijzelf daarin ontwikkelen, had mijn HEAO Commerciële economie en een opleiding Communicatie in de pocket. Tsja, hoe kun je beter de dingen doen zoals je je wilt, dan door voor jezelf te beginnen. Zo gezegd zo gedaan en op 24 juli 2018 (wat de 79e verjaardag van mijn vader zou zijn) zat ik bij de KvK om Cocochino Communicatie in te schrijven. Waar die naam vandaan komt? Geen idee, ik werd daarmee wakker en het moest ‘m zijn.

Mijn franchisenetwerk uit mijn banktijd leverde mij werk op en ik interviewde franchisegevers en franchisenemers. Ik sprak met hen over hun passie, hun plannen en hun struikelblokken. Ja, franchise paste mij nog steeds als een warme jas.

Maar doordat ik meer onderzoek deed en meer franchisenemers sprak, viel het mij op dat voor een aantal formules de online zichtbaarheid (social media) goed is geregeld, maar bij heel veel niet. Daar wilde ik iets mee.

Er ontstond in mijn hoofd een plan om franchisenemers (en daarmee dus ook franchisegevers) te helpen met hun zichtbaarheid. Dat werd versterkt door de coronacrisis. Want waar iedereen riep “support your locals”, hoorde ik even zoveel mensen zeggen: ga maar niet bij een keten kopen, daar zit geld zat.

Ja maar wacht eens even. Die keten, daar zit een franchisenemer achter, een ondernemer, een hardwerkende man of vrouw. Die ook omzet ziet verdampen, die ook personeel moet betalen, kinderen die gevoed moeten worden. Waarom zien mensen dat niet?

Goede vraag. Waarom zien mensen dat niet? Omdat ze het niet weten. Er staan een logo op de deur, met een bekende naam. Vaak weten mensen niet beter of je bent de vestigingsmanager, die daar elke dag staat.

Laat je zien. Vertel wie jij bent. Waarom jij daar elke dag staat. Waarom jouw klanten niet alleen bij jou moeten kopen, maar waarom ze jou leuk moeten vinden. Maak die verbinding. Dat doe je dan met vleugje franchisegever. Want wat zijn de kernwaarden van jouw formule? Huisstijl? Dat is je herkenbaarheid, een superkrachtig hulpmiddel. Gooi dat allemaal in een cocktailshaker en voila! Daar wil ik bij helpen. Op een laagdrempelige manier, zonder poespas.

Ik kom uit een ondernemersgezin. Ik heb vroeger bij mijn ouders gezien wat de kracht van locale zichtbaarheid is, maar ook hoe zwaar het ondernemersleven kan zijn.

Ik wil franchisenemers helpen met laten zien dat zij meer zijn dan een logo. Geen logo, maar een local. 

 

Focus op franchise logo

Random feitjes

  • Ik ben gek op kleuren, maar mijn kleding is bijna altijd donker 
  • Ik heb nu geen huisdieren, maar wil heel graag ooit weer een hond, liefst een Frans bulletje 
  • Ik CrossFit 5 x per week, al zie je dat er niet meteen vanaf 
  • Ik ben geboren en getogen in Heemstede, vervolgens via Haarlem en Utrecht neergestreken in Amsterdam. Heerlijke stad, maar soms verlang ik wel naar een lekker kneuterig huisje in het dorp
  • Ik ben linkshandig, maar kan ook heel veel dingen alleen met rechts, of met zowel links als rechts
  • Ik hou van lachen, beetje sarcasme en mensen ‘zonder gedoe’