Veel franchisenemers strugglen met hetzelfde sentiment: namelijk dat ze over het hoofd worden gezien als het gaat om ‘lokale ondernemers’.  Dat is geen opzet, veel mensen beseffen gewoon niet dat achter een vestiging van een keten ook een ondernemer schuil gaat. Die ook personeel moet betalen, een lening moet terugbetalen, huur moet betalen.

Maar ja, hoe verander je dat? Laat bijvoorbeeld zien wat jij doet voor jouw gemeenschap. Veel ondernemers vinden dit lastig, want het voelt voor hen een beetje als borstklopperij. Past niet bij ons Nederlandse karakter. Of je bent je gewoon niet bewust van wat je doet “want dat is toch niet zo belangrijk?”

Maar ken je dat liedje? Het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen. Het kan zijn dat je de plaatselijke muziekvereniging of sportclub sponsort. Of dat je krentenbollen doneert aan de avondvierdaagse of kaasblokjes aan de bejaardenbingo. Dat mag je best laten weten op je social media, dat vinden mensen leuk om te weten. Echt waar!

Onderneem je iets samen met andere ondernemers? Vertel het maar. Zorg jij met je personeel samen dat de buurt netjes en schoon blijft? Mogen mensen best weten. Zo word je steeds meer gezien als onderdeel van je lokale gemeenschap en als ‘een van hen’. Wat dat voor nut heeft? Waardering, erkenning, herkenning en dat uit zich uiteindelijk weer in loyaliteit. Die loyaliteit zorgt voor klantenbinding, omzet.

En voila, dat is waarom social media niet gewoon iets voor de leuk is, maar een vast onderdeel van je marketing moet zijn.

Laat zien dat je ook een local bent, dat #supportyourlocals ook op jou slaat. Van logo naar local!