De maatstaf van zo’n beetje het hele social media landschap: hoeveel volgers hebben we? We lenen er (onterecht) ook vaak de kwaliteit aan af van een onderneming. Oh dat bedrijf heeft niet zoveel volgers, dan zal het wel niet zo best zijn. Een ondernemer met veel volgers wordt bijna meteen als expert gezien. Is het zo zwart wit? Nee, natuurlijk niet.
Waar zit je doelgroep?
Het kan namelijk ook prima zijn dat jouw klanten en jouw doelgroep domweg niet op social media zitten (dat geldt bijvoorbeeld voor mijn doelgroep). Voor heel veel ondernemers en ondernemingen zit hun doelgroep echter wél op social media. Onderzoek dan op welk kanaal zij zich vooral bevinden en focus je op dat platform. Instagram is nog steeds groeiend, Facebook gaat langzaam toch wel wat achteruit in populariteit, maar is zeker niet onbelangrijk. Nogmaals: waar zitten jouw klanten? Daar wil jij ook zijn.
Je bent geen pot Nutella!
En dan zit je op bijvoorbeeld Instagram en ja… dan word je moedeloos van het lage aantal volgers. Heb je er eindelijk eentje bij, verdwijnen er weer 2! Wat doe je dan verkeerd? Niks, helemaal niks. Niet meteen in paniek raken. Ja, veel volgers is leuk en natuurlijk niet onbelangrijk. Maar je kan niet altijd alles en iedereen pleasen, soms gaan mensen gewoon weer. Niks persoonlijks. Je weet het: je kan niet iedereen gelukkig maken, je bent geen pot Nutella!
Trap niet in de verleiding om volgers te kopen
Wat je ook doet, val alsjeblieft nooit in de valkuil om volgers te kopen. Je ziet het bij sommige accounts en als je dan bij de volgers kijkt, zie je meteen al aan de accountnamen (die allemaal 0 posts hebben en 3 volgers) dat ze nep zijn. Weet je hoe droeftoeterig dat overkomt? Heel droeftoeterig. En je hebt er ook niks aan, want je wil volgers die oprecht zijn. Met wie je de interactie aan kan gaan. Die klant worden, die fan worden, die ambassadeur worden. Dat doen die neppers allemaal niet hoor. Heb je niks aan. Dus… niet doen. Dan maar geduld, heeeeel veel geduld. Trouwens, het algoritme vindt het ook niet leuk als je volgers koopt. Het algoritme is namelijk niet dom. Dat ziet ook wel dat als jij 100.000 volgers hebt en je vervolgens constant maar 10 likes en 3 reacties op je berichten krijgt, dat niet klopt. En hup, je bereik wordt alleen maar kleiner gemaakt in plaats van groter. Voor straf. Want je speelt vals, dus jij bent af.
Stop maar eens in een hokje
Wist je trouwens dat je verschillende typen volgers hebt? Die kun je voor een groot deel in hokjes stoppen. Je hebt bijvoorbeeld de gluurder, de fan, de duimpjesgever en de actie-jager. Elk type volger heeft zo weer z’n eigen gebruiksaanwijzing.
De gluurder
De gluurder liket niet, reageert niet, maar blijft je wel volgen. Blijkbaar vindt hij of zij je content wel leuk of interessant, maar net niet actie-waardig genoeg. Afschrijven? Zeker niet! Want het kan zijn dat deze volger op een punt komt dat er een behoefte komt aan wat jij te bieden hebt. Dan gaat deze volger onderzoek doen en hey, dan kennen ze jou al. Heb je veel van deze volgers? Ze gaan goed op mooie foto’s, leuke quotes, grappige video’s. Je moet ze een beetje uit de tent lokken. Als je van een gluurder een duimpjesgever kan maken, top!
De duimpjesgever
Een duimpjesgever, is iemand die wel van alles liket, maar eigenlijk weinig interesse toont in wat je doet. Pas op, veel mensen nodigen hun familieleden en vrienden uit om hun account te liken (want meer volgers), maar als deze niet in jouw doelgroep passen, gaat Instagram jouw bereik in een hele andere hoek zoeken. Dus Tante Annie, superlief dat je alles liket, luv you, maar je hebt er voor je social media strategie niet zo heel veel aan.
De actie-jager
Je hebt ook nog de actie-jager: gek op voordeeltjes en gratis weggevers. Is dit je ideale klant? Nee. Is deze volger loyaal? Nee. Althans, nog niet. Want je naam blijft ergens wel hangen als diegene ooit tot een ‘echte’ aankoop overgaat en al blij is met wat je eerder hebt aangeboden.
De grootste fan
En dan… de fan! Je parel, die je moet koesteren. Dan bedoel ik dus niet de eerdergenoemde Tante Annie, die alles liket en deelt wat je doet en onder alles plaatst hoe trots ze op je is. Superlief van Tante Annie, maar die bedoel ik niet. Ik bedoel hier je tevreden klant, iemand die oprecht blij is met wat je doet en hoe je het doet. Deze volger reageert, liket en deelt. Maak hier je ambassadeur van. Vraag om een review. Fans leiden vaak tot waardevolle connecties, die als een olievlek kunnen doorwerken. Kijk wat je voor elkaar kunt betekenen, doe er een grote strik omheen en nooit meer laten gaan.
Een opdrachtje voor jou
Tip van Flip: Kijk eens naar je volgers, denk er eens over na of je bij elke categorie een naam kan zetten. Leuk om zo eens naar je volgers te kijken. Hou ze in de gaten, kijk of hun gedrag verandert naarmate je meer of anders gaat posten.