“Je moet aan storytelling doen”. Even terug naar het Nederlands: het betekent dus gewoon, dat je jouw boodschap in een herkenbaar en pakkend verhaaltje vertelt. Hartstikke leuk allemaal, maar hoe doe je dat? Deze truc werkt prima als je een tekst moet schrijven (je neemt je lezer mee in een gestructureerd verhaal), maar je kan dit ook goed gebruiken om je social media berichten te plannen.
Sneeuwwitje als contentplanner
Wat bedoel ik? Nou, ik heb een leuk handigheidje voor je. Denk even terug aan een willekeurig sprookje. Ik gebruik zelf Sneeuwwitje. Wat zit daarin? Sowieso een held, een slechterik, een prinses in nood, de helpende hand (de zeven dwergen) en een happy end. Dat zijn prima haakjes, voor bijvoorbeeld blogs, maar ook voor je social media content.
Neem je volgers met verschillende berichten mee in het sprookje. Niet heel statisch natuurlijk, maar je kan het sprookje prima gebruiken om een subtiele rode draad te vormen. Zo worden de losse berichten een mooi geheel en vallen de puzzelstukjes in elkaar.
Prinses in nood
De prinses in nood is in dit geval jouw lezer, jouw volger. Bedenk je dus eerst voor wie je eigenlijk schrijft. Je wil dat je lezer denkt: “Dit probleem/deze vraag is herkenbaar. Ik heb hulp nodig. Ik blijf even hangen”.
Definieer de bad guy
Elk sprookje heeft een avontuur. De slechterik is datgene wat jouw doelgroep ervaart als specifiek pijnpunt. Dat kunnen er meerdere zijn. Door die te omschrijven, gaat jouw lezer zich nog meer herkennen in de door jou beschreven situatie. Dus wat is nu eigenlijk de concrete oorzaak van het probleem van jouw lezer? Wat zijn de struikelblokken, de irritante factoren waar iemand tegenaan loopt? Die kun je benoemen.
De held en de 7 dwergen
En daar ben jij, de held. Wat doe jij als held om de slechterik te verslaan? Wat bied jij als oplossing? Doe je dat alleen of doe je dat met helpers? Wat doen die? Dit kunnen de tools zijn die je gebruikt, de methodes die je inschakelt of andere partijen waarmee je samenwerkt. Wat of wie zijn jouw 7 dwergen?
En ze leefden nog lang en gelukkig
Het uiteindelijke doel: een happy end. En ze leefden nog lang en gelukkig. Wat gaat jouw volger uiteindelijk merken van jouw oplossing? Wat is daar het tastbare resultaat van? Hier kun je dan nog een call to action aanhangen, zoals een afspraak maken, een formulier invullen of een nieuwsbrief aanvragen.
Invuloefening
Als je deze haakjes aanhoudt en je voor jezelf nadenkt wie de karakters in jouw sprookje zijn, wordt het veel makkelijker en leuker om een tekst te schrijven of om je social media content vorm te geven. Schrijf elk karakter uit Sneeuwwitje eens op en vul in hoe jij Sneeuwwitje voor jouw bedrijf zou invullen. Succes!