Nou ja, niks moet natuurlijk. Laten we dat voorop stellen. Maar… als we iets hebben geleerd het afgelopen jaar, dan is het wel hoe belangrijk social media in ons leven is geworden. Voor consumenten, dus ook voor ondernemers. We scrollen wat af met z’n allen, zeker nu de wereld om ons heen zo beperkt is.
Dus ja, je ontkomt er eigenlijk niet aan. Maar ga je dan maar wat op social media doen, omdat iedereen het doet? Nee, niet doen! Zonde van je tijd. Maak even een plan voor jezelf. Wat wil je eigenlijk bereiken met social media? Meer nieuwe volgers, meer verkopen, meer leads naar je website, je leuke acties delen?
Ik geef je alvast een paar tips.
Wees jezelf
Natuurlijk kijk je soms even bij een ander hoe die zijn social media inricht. Maar wees alsjeblieft lekker jezelf. Gebruik geen taal die eigenlijk niet bij je past, ga niet in poses op foto’s staan waar je je doodongelukkig bij voelt. Het hoeft niet allemaal perfect te zijn, je hoeft niet altijd met 10000 filters in de weer. Wees lekker jezelf, dan ben je veel herkenbaarder en dus leuker.
Overvoer je volgers niet
Wat bedoel ik daarmee? Het is niet zo dat als je maar zo vaak mogelijk post, het algoritme van het kanaal je eerder ziet. Als je 1x per dag is post is dat meer dan genoeg. Iedere dag krampachtig posten om het posten, ook niet nodig. Deel wat meer in je stories bijvoorbeeld. Het is ook even zoeken wat voor jou werkt, dingen uitproberen.
Social media, dus geen sales media
Social media, de naam zegt het al, is sociaal. Dus gericht op verbinding maken. Niet om keihard te verkopen, dat doe je in je winkel of op je website. Social media is een middel om mensen jou te leren kennen, je leuk te laten vinden (of niet) en jij leert je klanten beter kennen. Laat mensen zien wat je voor ze aan toegevoegde waarde biedt, waarom jij snapt wat mensen leuk vinden en nodig hebben.
Maak een planning
Denk van tevoren na wat je op je social media gaat zetten. Natuurlijk kun je daar ook nog spontaan in zijn en soms moet je gewoon lekker random iets doen. Leren mensen die een eerste kijkje bij je nemen jou ook beter kennen. Gebruik je stories vooral voor je spontane acties, daarin kun je laten zien waar je mee bezig bent. Een kijkje achter de schermen, of dat je gewoon lekker even aan het relaxen bent met de kat op schoot of in het bos aan het wandelen bent. Tip: een inhaakkalender kan je hierbij helpen (binnenkort kun je er eentje van mij krijgen). Maar… zorg wel dat als je de inhaakkalender gebruikt, je alsnog de content relevant maakt voor jouw onderneming. Hoera het is Nationale Badeend Dag zonder verdere context is niet zo interessant voor je volgers. Maar wel als je daar een leuk linkje naar jouw onderneming of naar jou als ondernemer naar legt.
Doeslief
Social media is een zegen, maar ook een vloek. Het brengt in veel mensen het slechtste naar boven en van achter een telefoon of toetsenbord is het makkelijk om nare reacties en berichtjes te sturen. Blijf daarboven staan, zorg dat je altijd vriendelijk en positief blijft in je posts en in je reacties. Reageer ook op minder leuke reacties (tenzij het de spuigaten uitloopt natuurlijk). Verwijder kritische reacties niet, maar laat zien dat je bereid bent te luisteren.