Content is een beetje een hol woord, vind ik zelf. Het zegt niks. Ken je dat? “Ik maak krachtige content”, “Ik schrijf pakkende teksten”. Zo adverteren veel bedrijven hun tekstschrijf- en social mediadiensten.  

Ok we moeten het content noemen, want zo heet het nu eenmaal. Maar wat ís het nu eigenlijk?

Voor mij? Content is een verzamelwoord voor het vertellen van verhalen. Mijn verhaal, jouw verhaal.  Van jouw onderneming, jouw verhaal als mens, je team, de producten of diensten die je verkoopt, maar ook wat jouw toegevoegde waarde is als ‘local’ in jouw gemeenschap. Dat doe je met teksten, foto’s, video’s, noem maar op. Maar dat zijn alleen maar middelen. Nooit een doel op zich. Gooi je alles op een grote hoop: dan maak je content.

Maar het gaat toch om dat verhaal? Dat zie ik nog weleens misgaan. De focus ligt op het middel, die megagelikte Instagram-feed. Dat is ook leuk. Maar social media is voor mij een middel, niet het doel. Het maakt mij niet uit of ik ondernemers nu het beste kan helpen met hun social media of door het schrijven van teksten, een flyer in elkaar te zetten, een nieuwsbrief te fixen. Als ik maar kan helpen om dat verhaal te vertellen.

Een franchisenemer zei pas geleden tegen mij: “Bij jou heb ik het gevoel dat het je om mij gaat en dat social media een hulpmiddeltje is. Bij anderen heb ik het idee dat ze de hele dag lekker met social media bezig willen zijn en dat ondernemers daar maar een middel voor zijn”.  

Ik vond het een mooi compliment, dat het ook daadwerkelijk zo overkomt als dat ik het ervaar. Zoals ik mijn werk wil doen. Verhalen ophalen, verhalen vertellen. 

 

Dus ja, maak content, noem het content, maar voel en vertel verhalen!