Je wil beginnen met social media. Top! En dan? Veel ondernemers willen meteen van 0 naar 100 en alles tegelijk doen. Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest oh en we moeten ook op TikTok. Gaan we iets met YouTube doen? Zoveel enthousiasme is natuurlijk heerlijk. Alleen maak je het jezelf meteen wel al heel erg moeilijk. Je wil namelijk niet alleen maar posten en informatie zenden, je wilt relaties opbouwen én onderhouden. Het is dus bijna niet te doen om zoveel kanalen te managen en dat ook goed te doen. Dan wordt het half werk en dat is zonde, want dat gaat je op lange termijn weinig opleveren. Je social media strategie is een marathon, geen sprint!

 

WIE IS JE DOELGROEP EN WELKE SOCIAL MEDIA GEBRUIKEN ZIJ?
Hoe kun je dit dan het beste aanpakken? Begin met maximaal 2 social mediakanalen. Doe je onderzoek. Wie is je doelgroep? Als je dat eenmaal goed in kaart hebt gebracht, kun je onderzoeken op welke social mediakanalen zij zich vooral bevinden.

 

VERGEET DE PERSOON ACHTER DE ONDERNEMING NIET
Veel ondernemers die zich in de B2B markt bevinden, zijn geneigd zich te beperken tot Linkedin en misschien Twitter. Maar bedenk je wel, bij jouw klanten werken achter die bedrijfsnaam ‘gewone mensen’. Gewone mensen die prive ook op social media zitten te scrollen, net als iedereen. De persoon achter jouw B2B klant is dus eigenlijk jouw doelgroep. Want die moet namens het bedrijf vraagstukken oplossen en de juiste mensen inhuren. Beperk je dus niet tot ‘zakelijke’ social media.

 

BETER 1 DING HEEL GOED, DAN TEVEEL HALF
Als je het echt heel lastig vindt om met social media bezig te zijn, begin dan met 1 social mediaplatform. Zoek het platform wat het best bij jouw doelgroep aansluit én het platform wat het best past bij jou. Door ook datgene te doen wat je leuk vindt, vergroot je de kans dat je het ook blijft doen.

Heb je het in je systeem zitten om 1 social mediakanaal goed te onderhouden, dan kun je ervoor kiezen een 2e platform toe te voegen. Hoeft niet natuurlijk, nogmaals het moet wel bij je passen. Beter 1 ding heel goed doen, dan meerdere dingen half!